kompiradlo rozrywka
Menu
Forum
kompiradlo
rozrywka
Program
Software
Systemy
Kruczki
Inne
Grafika 2D
Pojęcia grafiki
[corel]_Tutek
Download
Download
2

Podziękowania dlamlynus


 PODSTAWOWE POJĘCIA GRAFIKI KOMPUTEROWEJ

 

Pojęcie grafiki komputerowej należy stosować w od­niesieniu do szerokiego spektrum zastosowań komputerowych. Grafika (nie­koniecznie użytkowa) występuje w wielu dyscyplinach informatycznych; twórcy oprogramowania tworzą atrakcyjny wizualnie interfejs, autorzy wi­tryn internetowych dbają o wygląd swoich stron WWW, a producenci apli­kacji graficznych opracowują coraz doskonalsze narzędzia do tworzenia grafiki. Obrazy mogą być tworzone od podstaw, mogą też być wynikiem obróbki zeskanowanych zdjęć i rysunków.[1]

Istnieją dwa podstawowe rodzaje grafiki komputerowej; grafika rastrowa i grafika wektorowa.

 

a.       Grafika rastrowa (bitmapowa)

 

W grafice rastrowej obrazy tworzone są z położonych regularnie obok siebie pikseli. Posiadają one różne kolory lub odcienie jasności. Tworzone w ten sposób obrazy i rysunki zwykło się nazywać mapami bitowymi. Jest to sposób zapamiętania obrazu przy wykorzystaniu pikseli ułożonych w rzędy i kolumny. Każdy piksel a właściwie informacja o jego kolorze może zostać zapisana za pomocą określonej liczby bitów; wartość l oznacza czerń lub kolor, wartość 0 biel. W zależności od liczby kolorów jakie możemy wykorzystać w mapie bitowej, rozróżniamy mapy: l-bitowe, 8-bitowe, 16-bitowe, 24-bitowe i 32-bitowe. Mapy l-bitowe to mapy czamo-białe, natomiast w mapach 8-bitowych (28) na jeden piksel przypada 256 kolorów, w 16-bitowych (216) 65 536 kolorów, w 24-bito-wych (224) 16 777 216 kolorów itd.

Liczba pikseli użytych do odwzorowania obrazu w komputerze zależy od jego rozdzielczości. Pojęcie to określa liczbę pikseli przypadającą na jednostkę po­wierzchni. Im wyższa jest rozdzielczość obrazka, tym większy jest jego plik. Na objętość zbioru graficznego istotny wpływ ma również ilość możliwych do zapa­miętania kolorów. Im więcej kolorów, tym większa objętość. Do zapamiętania wystąpień 16 777 216 kolorów na tej samej powierzchni trzeba użyć większej ilości bitów niż do zapamiętania 256 kolorów. Do zilustrowania różnicy w wiel­kości plików przedstawiono trzy przykłady. Pierwszy ilustruje zapis przy użyciu 256 kolorów. Po lewej stronie znaku [=] znajdują się kolejne numery bi­tów, a po prawej numer reprezentujący kolor. Dziesięć bitów ma tutaj ten sam kolor (ma przykładowy symbol 25). W drugim te same bity mają już różne kolo­ry, ponieważ obraz został pobrany i zapisany przy użyciu 16 milionów kolorów. Ilość pozycji potrzebnych do zapisania tej samej ilości bitów jest wyraźnie różna. W trzecim przykładzie pokazany jest plik po konwersji z obrazu 24-bitowego na 8-bitowy i z powrotem na 24-bitowy.

Mimo takiego samego koloru we wszyst­kich bitach każda informacja jest przechowywana oddzielnie - plik ma ten sam rozmiar jak w przykładzie drugim, choć jest dużo uboższy w kolory.

1) 1,2,3,8,5,22,69,315,325,365=25

2) 1=5,2=4,3=11,8=12,5=21,22=154,69=18,315=325,325=258,365=154

3) 1=25,2=25,3=25,8=25,5=25,22=25,69=25,315=25,325=25,365=25

 

 

 

Do wstępnego oszacowania wielkości pliku możemy posłużyć się prostym wzorem:

 

Wp= ilość pikseli w pionie * ilość pikseli w poziomie * ilość kolorów[2]

 

Przetwarzanie map bitowych wymaga odpowiedniej ilości pamięci RAM w komputerze. Im więcej, tym lepiej. W przypadku obrazów rastrowych liczba pikseli przypadająca na jednostkę powierzchni jest wielkością stałą (rozdzielczość), dlatego też przy powiększeniu mapy bitowej występuje efekt powięk­szenia piksela. W praktyce objawia się to widocznymi na ekranie monitora lub wydruku schodkami, stąd jakość obrazu nie jest najlepsza. Występująca wtedy utrata ostrości obrazu map bitowych jest ich podstawową wadą. Inną wadą jest brak możliwości operowania na fragmentach obrazu.

Grafikę rastrową można przyrównać do obrazka namalowanego farbkami. Zmiana barwy dowolnego fragmentu polega na nałożeniu pędzelkiem innego koloru.

Nie można tutaj zmienić np. kształtu liścia przez jego modelowanie, a jedynie przez namalowa­nie w jego miejsce nowego.[3]

 

b.       Grafika wektorowa

 

Zupełnie inaczej wygląda to w grafice wektorowej. Tutaj obrazy i rysunki składają się z szeregu punktów, przez które prowadzi się linie proste i krzywe. Obiekty te definiuje się za pomocą równań algebraicznych (wektorów). Obraz wektorowy najprościej ujmując zapamiętany jest w postaci wzorów. Program, który je wyświetla i pozwala edytować, przelicza wzory. W praktyce kreowanie takiego obrazu polega na utworzeniu niezależnych od siebie obiektów. Każdy z nich posiada takie właściwości jak kontur, rozmiar, kolor i stanowi odrębną całość. Utworzone obiekty układa się w odpowiednią kompozycję, w wyniku czego powstaje obraz.

Obrazy i rysunki wektorowe możemy poddawać skalo­waniu i modelowaniu bez utraty ich jakości. Tutaj zmiana kształtu przykłado­wego liścia polega na modelowaniu jego konturu. Przykładem rysunków utwo­rzonych w grafice wektorowej mogą być ClipArty (spotkaliśmy się z nimi przy okazji wstawiania rysunków do dokumentu Worda). W przypadku grafiki wektorowej nie używamy określenia rozdzielczości obrazu. Obiekty są wy­świetlane na ekranie monitora z rozdzielczością, z jaką pracuje karta graficzna i drukowane z rozdzielczo­ścią drukarki.

Grafika wektorowa posiada wiele zalet. Jest wyraźna na monitorze i na wydruku, zajmuje mniej miejsca na dysku i w pamięci RAM komputera. Z kolei wysokiej jakości mapy bitowe zajmują dużo miejsca, ale dzięki struk­turze pikseli umożliwiają przeprowadzenie na nich drobiazgowego retuszu.[4]

 

 

 

 

 

c.       Rysunek rastrowy a wektorowy - różnice

 

               Różnice między rysunkiem rastrowym (czasami nazywanym bitmapą) a wektorowym są olbrzymie. Szczególnie widoczne są podczas skalowania (czyli zmiany rozmiaru) rysunku lub obiektu. Oto jak będzie wyglądała mała litera „a” po powiększeniu jej o 700% w rysunku rastrowym i wektorowym:[5]

 

 

 

 

 


                               a)                                                                                            b)

 

 

Rys.7 Różnica między rysunkiem rastrowymi wektorowym podczas skalowania:

a.       litera „a” powiększona w programie rastrowym

b.       litera „a” powiększona w programie wektorowym

 

Rastrowa litera „a” wygląda brzydko, a wektorowa nie straciła nic ze swojej jakości.Dlaczego tak się dzieje? Najlepiej będzie można to prześledzić na przykładzie elipsy i odcinka.

 

a)                       b)

                   

Rys.8 Różnica między rysunkiem rastrowymi wektorowym podczas skalowania:

a.       litera „a” powiększona w programie rastrowym

b.       litera „a” powiększona w programie wektorowy

               Ładnie widać przyczynę utraty jakości na przykładzie odcinka. Rzucają się w oczy duże punkty, z których się on składa, oraz postrzępiona linia. W rysunku rastrowym wszystko jest zapamiętywane w postaci punktów. Tak więc mały odcinek zostaje zapamiętany jako złożony z określonej liczby punktów; po powiększeniu go te małe punkty stają się duże, a na dodatek jest ich tyle samo (tyle, że o większych rozmiarach). Różnica między małym odcinkiem a dużym polega więc na powiększeniu stałej liczby punktów. W rysunku wektorowym odcinek jest zapamiętywany jako zbiór dwóch punktów (początkowego i końcowego) o określonych współrzędnych. Następnie program oblicza pośrednie punkty ze wzoru matematycznego i wyświetla je na ekranie. Powiększenie odcinka w tym przypadku polega na obliczeniu nowych współrzędnych dla obu punków i następnie – na nowym obliczeniu punktów pośrednich. Grubość odcinka nie zmieniła się, gdyż zmieniony został tylko jego rozmiar.[7]

               Podobna sytuacja występuje w przypadku elipsy. W rysunku wektorowym powiększane są punkty składowe małej elipsy, a w przypadku rysunku wektorowego elipsa jest zapamiętywana w postaci dwóch ognisk elipsy i dwóch średnic, małej i wielkiej (powinieneś przypomnieć sobie lekcje matematyki i wzory, opisujące określone figury geometryczne).[8]          No dobrze, ale jak będą wyglądały obiekty po ich pomniejszeniu? W przypadku rysunku rastrowego brane są pod uwagę punkty, leżące obok siebie i na podstawie ilości czarnych i białych punktów obliczany jest punkt wynikowy. Tak więc podczas pomniejszania do rozmiaru 1/10 oryginalnej wielkości branych jest pod uwagę 100 punktów (matryca 10 punktów w pionie i 10 punktów w poziomie, czyli 10x10=100). Jeżeli np. 49 punktów jest czarnych, a 51 punktów jest białych, to zostanie dobrany punkt biały. Straci się, więc bardzo dużo szczegółów oryginalnego rysunku. W przypadku grafiki wektorowej są tylko na nowo obliczane współrzędne obiektów, a dopiero potem jest rysowany obiekt o identycznej grubości, co poprzedni. Możesz to zobaczyć na przykładzie[9]

 

a)                     b)

 

Rys. 9 Pomniejszanie rysunku:

a.       rysunek rastrowy

b.       rysunek wektorowy

 

               Powinieneś zwrócić uwagę, iż rysunek wektorowy nie pogorszył się. W przypadku rysunku rastrowego litera „a” wygląda dobrze dlatego, że oryginalna litera jest bardzo gruba, więc podczas obliczania okazuje się, że jest bardzo dużo czarnych punktów. Znacznie gorzej wygląda elipsa i odcinek, które były cienkie. Przy pomniejszaniu zgubionych zostało wiele punktów. Powyższe rysunki zostały pomniejszone zaledwie do 1/3 swoich oryginalnych rozmiarów, przy znaczniejszym pomniejszeniu nie można by się było w ogóle zorientować, co to za kształt.[10]          

Orientacyjnie można założyć, że tak są przeliczane punkty przy pomniejszeniu do 1/3 oryginalnego rozmiaru:

   

a)

b)

c)

d)

 

Rys. 10 rysunek rastrowy przy dużym pomniejszeniu

a)    8 punktów białych 1 punkt czarny - otrzymamy punkt biały,

b)    5 punktów białych 4 punkty czarne - otrzymamy punkt biały,

c)    4 punkty białe 5 punktów czarnych otrzymamy punkt czarny,

d)    3 punkty białe 6 punktów czarnych otrzymamy punkt czarny.

 

 

               Jak widać z powyższych przykładów, rysunki rastrowe i wektorowe mają inne obszary zastosowań i inaczej powinno się do nich podchodzić podczas dokonywania poprawek. Każdy ma swoje wady i zalety. Dlatego istnieją osobne programy do pracy nad każdym z rodzajów grafiki, choć najnowsze wersje wprowadzają często funkcje i polecenia, które zbliżają do siebie sposób prac nad grafiką rastrową i wektorową.[11]

 

 

a)                  b)  

Rys.11 a. grafika rastrowa, b)grafika wektorowa



[1]M. Sławik, A. Bremer:Elementy informatyki. Katowice 2000

[2]M. Sławik, A. Bremer:Elementy informatyki. Katowice 2000

[3]M. Sławik, A. Bremer:Elementy informatyki. Katowice 2000

[4]Tamże

[5]R.Zimek:Corel Draw 10. Ćwiczenia praktyczne.Gliwice 2001

[6]R.Zimek:Corel Draw 10. Ćwiczenia praktyczne.Gliwice 2001

[7]Tamże

[8]R.Zimek:Corel Draw 10. Ćwiczenia praktyczne.Gliwice 2001

[9]Tamże

[10]Tamże

[11]Tamże

Pogoda
Reklama
-Link
-Link
-Link
-Link
-Link
Kontakt administrator
Licznik odwiedzin
designed by Krzysztof P [Asdef]